Bencana AlamInternasionalNews
Trending

Banjir Landa Kuala Lumpur, 14.716 Korban Diungsikan

Banjir menggenangi sejumlah fasilitas publik dan sekolah. Bahkan pemukiman warga hingga menggenangi ruas jalan tol yang menghubungkan antar negeri atau provinsi.

KUALA LUMPUR, NEWSURBAN.ID — Hujan deras yang mengguyur mulai Sabtu hingga Minggu dini hari menyebabkan banjir di kawasan Lembah Klang di Malaysia yakni Kuala Lumpur, Selangor hingga Cyberjaya yang berdekatan dengan ibukota Putrajaya.

Banjir menggenangi sejumlah fasilitas publik dan sekolah. Bahkan pemukiman warga hingga menggenangi ruas jalan tol yang menghubungkan antar negeri atau provinsi.

Banjir juga memasuki parkir apartemen dan merendam belasan mobil penghuninya. Sehingga harus dipindahkan ke tempat aman seperti yang terjadi di Bistari Condominium.

Pemukiman warga China yang berada di Jalan Tiong Nam berdekatan dengan Stasiun LRT PWTC tergenang banjir hingga Minggu dan sejumlah mobil terendam.

Jogging track yang berada di pinggir Sungai Gombak yang biasa untuk olah raga warga setempat juga terendam.Binatang seperti ular ikut muncul di permukaan sehingga warga memanggil petugas untuk menangkapnya.

Sementara itu, Unit Pengurusan Bencana Negeri Selangor melaporkan hingga jam 12:00 tengah hari. Sebanyak 14.716 korban telah diselamatkan dan ditempatkan di 103 Pusat Pemindahan Sementara di daerah Klang, Petaling, Kuala Langat, Sepang, Kuala Selangor dan Hulu Langat.

Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri Yaakob telah memerintahkan Pasukan Bomba dan Penyelamat untuk memindahkan dan membantu penduduk yang terjebakpada sejumlah kawasan yang dilanda banjir.

Ismail telah mengumumkan libur kepada semua pegawai yang terkena dampak banjir. Sedangkan untuk pegawai swasta, dia menyarankan agar perusahaan memberikan pekerja cuti berbayar atau “paid leave” dengan tidak membatalkan cuti tahunan dan gaji mereka. (*)

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

Back to top button
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com